FANDOM

De Bencennt-rivier of Ben-Cennt-rivier (in benweens, Piesst Bencennt, Piesst Ben-Cennt, code: P-BCT-1) is een rivier op het Eiland Benween, die met zijn 3718 km de langste is in Benween en Administratief omvat het vier staten - Dolcetiv, Mattýtenaez, Indeble, Nedissapýer - en één stadstaat, de hoofdstad: Civitil et Benween.

Ubicación del Rio Bencennt

Donkerblauw: oceaan. Blauw: Rio Bencennt. Lichtblauw: andere rivieren. Groen: staten waar de rivier doorheen stroomt. Lichtgroen: Bencennt Basin.

De Bencennt wordt geboren aan de kust van Dolcetiv op 202 m hoogte en mondt uit in de Nedi-Ĉlenten Dam. Het is bevaarbaar in bijna al zijn route dankzij de enorme conditioneringswerken die voornamelijk werden uitgevoerd in de eerste helft van de 20e eeuw door Francisĉo Lantta Monntoreé. Het hydrografische bekken, met een oppervlakte van 1.190.000 km², is het op 1 na grootste in Benween en het eiland, een van de belangrijkste rivieren in Benween in zijn industriële activiteiten.

Toponymie Editar

De Benweeniaanse naam Cennt, wat midden betekent, sluit zich aan bij het voorvoegsel -Ben, dat in Benskens werd gebruikt als een bijvoeglijk naamwoord van Bensken. Deze naam is vertaald in Marakawuas door Bensenteé en in Benskens noemden ze het Benceėnt.

Zijrivieren van de Bencennt-rivier Bewerken Editar

De Bencennt-rivier heeft slechts twee zijrivieren, die in de onderstaande tabel worden vermeld.

Naam Naam in benweens Code Legte
Setele-rivier Piesst Seétele P-BCT-2 23 km
Uluist-rivier Piesst Uluist P-BCT-3 59 km

Andere talen van dit artikel Editar

El contenido de la comunidad está disponible bajo CC-BY-SA a menos que se indique lo contrario.